Subject: Sisendipalve ja kutse infoseminarile: ELi mikroplasti määrus
From: "Eliise Merila" <[email-masked]>
Cc: "Kertu Sapelkov" <[email-masked]>
Date: Wed, 3 Jan 2024 13:21:25 +0200

Hea koostööpartner!

Anname teada, et Euroopa Komisjon on avaldanud uue ettepaneku 
plastigraanulite kao ärahoidmise kohta mikroplastireostuse vähendamiseks. 
Ettepanek on üks Euroopa Komisjoni järgmistest sammudest, et võidelda 
mikroplasti probleemiga ning vähendada Euroopa Liidus 2030. aastaks 
keskkonda sattuva mikroplasti koguseid 30% võrra.

Antud ettepaneku eesmärk on vähendada plastigraanulite sattumist keskkonda 
ning selle tulemusena väheneks graanulikadu 54–74%, mis tähendab tahtmatult 
keskkonda lastava mikroplasti vähenemist 6% võrra.

*	Nõuded plastigraanulite käitlemiseks on vaja kehtestada selleks, et tagada 
plastigraanulite ohutu ja vastutustundlik käitlemine tarneahela kõikides 
etappides.
*	Plastigraanuli all mõeldakse väikest polümeeri sisaldava eelvormitud 
vormimismaterjali osakest, mille mõõtmed on partii lõikes suhteliselt 
ühetaolised ja mida kasutatakse lähteainena plasttoodete valmistamiseks.
*	Nõuete kehtestamisel on Euroopa Komisjon lähtunud tööstuse poolt juba 
hetkel rakendatavatest vabatahtlikest meetmetest.
*	Ettepanek hõlmab kõiki ettevõtjaid, kes käitlevad Euroopa Liidus üle viie 
tonni plastigraanuleid aastas, ning Euroopa Liidu vedajaid ja kolmandate 
riikide vedajaid, kes veavad Euroopa Liidus plastigraanuleid.
*	Ettepanek näeb ette leevendused VKEdele.
*	Täpsema ülevaate ettepanekus kirjeldatud meetmete kohta leiate kirja 
lisas.

Lisaks on Euroopa Komisjon koondanud kokkuvõtte 
<https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/048dd075-6e47-11ee-9220-01aa75ed71a1> 
kõikidest Euroopa Liidu tasandil toimuvatest tegevustest mikroplasti 
probleemi lahendamiseks.

Kliimaministeerium on koostöös teiste ministeeriumidega koostamas antud 
algatuste kohta Vabariigi Valitsuse seisukohti ja seejuures on meie jaoks 
väga olulised just teie tähelepanekud antud ettepaneku osas, sh tuues välja 
meie erihuvid, mida arvesse peaks võtma.

Kui saite teavituskirja antud ettepaneku kohta, kuid Teie ettevõte või Teie 
liikmed ei tegele plastigraanulite käitlemise ega veoga Euroopa Liidus, siis 
on see kiri mõeldud pigem teavitusena, et teemaga Euroopa Liidu tasandil 
tegeletakse. Kuivõrd mikroplasti leidub kõikjal, siis antud teema puudutab 
otseselt või kaudsemalt väga paljusid erinevaid huvigruppe.

Määruse ettepanekuga saab tutvuda siin: 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:52023PC0645> 
eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:52023PC0645

Euroopa Komisjoni teemakohase pressiteate koos Komisjoni teabelehe ja 
küsimuste-vastuste dokumendiga leiab: 
<https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/et/ip_23_4984> 
Plastigraanulitest tuleneva mikroplastireostuse vähendamine (europa.eu)

Oma tähelepanekud ja märkused algatuse kohta palume saata hiljemalt 
19.01.2024 aadressidele  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked] ning 
<mailto:[email-masked]> 
[email-masked].

Täpsustavad küsimused plastigraanulite käitlejatele:

*	Milliseid meetmeid hetkel rakendate plastigraanuli kao vältimiseks ja 
vähendamiseks?
*	Millised mõjud kaasnevad teie ettevõttele käitise riskihindamiskava 
koostamise ja rakendamisega (ettepaneku lisa I)?
*	Kas ettepaneku lisa I riskihindamiskavas kirjeldatud meetmed tunduvad 
teile asjakohased, kas on täiendavaid ettepanekuid?
*	Kas pooldate ettepanekus toodud leevendusi VKEdele?

Täpsustavad küsimused plastigraanulite vedajatele:

*	Milliseid meetmeid hetkel rakendate plastigraanuli kao vältimiseks ja 
vähendamiseks?
*	Millised mõjud kaasnevad teie ettevõttele ettepaneku lisas III kirjeldatud 
meetmete rakendamisega?
*	Kas ettepaneku lisas III kirjeldatud meetmed tunduvad teile asjakohased, 
kas on täiendavaid ettepanekuid?

Lisaks plaanime 10.01.23 kl 13 tutvustada nimetatud algatuse sisu ja 
korraldada huvitatud osapooltega arutelu. Kohtumine toimub Teamsi vahendusel 
ja sellele pääseb ligi järgneva lingi kaudu 
<https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NWM1NmY1ZGQtNzhhYi00NTMwLWJkYmQtMjg3YjJkM2MzZTA4%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22982d5054-1b3c-4a65-9351-3c842ea4ca12%22%2c%22Oid%22%3a%2203bb59a1-cece-491d-9dcb-3305b087a04f%22%7d> 
Koosolekuga liitumiseks klõpsake siia

Kalendrisse saab koosoleku lisada manuses leitava kalendrikutsega.

Lugupidamisega,

Eliise Merila
Nõunik | Välissuhete osakond
Adviser | Department of International Affairs
+372 626 2843 |  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked] |

Kliimaministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti
 <http://www.kliimaministeerium.ee/> www.kliimaministeerium.ee